czwartek, 23 sierpnia 2018

Padnij – powstań czyli ćwiczymy Tabatę

fot. Marzena Wielgosz

Marzysz o treningu, który wzmocni Twoje ciało, poprawi kondycję i spali tkankę tłuszczową? Wybierz Tabatę. Jest to czterominutowy trening interwałowy o bardzo wysokiej intensywności. Podczas tych kilku minut naprzemiennie ćwiczymy przez 20 sekund na 100 proc. swoich możliwości, a kolejne 10 sekund wykonujemy marsz lub trucht w miejscu. Jedna Tabata to 8 takich rund.

Tabatę opracował japoński naukowiec dr Izumi Tabata w 1996 roku. Współpracował on ze sportowcami przygotowującymi się do olimpiady. Postanowił sprawdzić na ile jego metoda jest efektywna i skuteczna. Wykonał próbę na dwóch grupach. Jedna grupa przez 6 tygodni 5 razy w tygodniu ćwiczyła Tabatę, a druga w tym czasie wykonywała godzinne treningi aerobowe. Okazało się że wydolność  tlenowa osób ćwiczących Tabatę jest znacznie lepsza niż tych ćwiczących klasyczne ćwiczenia aerobowe.
Jak wykonywać Tabatę? Są to proste ćwiczenia, które wykonujemy przez 20 sekund w jak najszybszym tempie. Mogą być to np. przeskoki z przysiadami na stepie, szybkie pompki, bieg bokserski w miejscu, skakanka, zwykłe przysiady, brzuszki czy klasyczne burpees. Rodzajów ćwiczeń jest mnóstwo, a łączy je jedno – wykonujemy je na maksimum naszych możliwości. Podczas tych 20 sekund mocno rośnie nam tętno, organizm podejmuje ogromny wysiłek, aby podołać zadaniu. Po 20 sekundach następuje 10 sekundowa przerwa – ale podczas tego czasu nie siedzimy, a podtrzymujemy wysiłek przy zachowaniu mniejszego pulsu – można wówczas maszerować lub truchtać w miejscu.
Cały trening Tabaty dobrze jest wykonywać przez minimum 45 minut robiąc serie Tabat na różne partie ciała: najpierw cardio, potem pośladki, nogi, ramiona, klatka piersiowa i brzuch. Trening kończymy sesją rozciągającą.
Jaki jest cel takich ćwiczeń? Trening ten przede wszystkim ma za zadanie poprawienie wydolności organizmu, spalenie kalorii jest  jego ubocznym efektem. Po treningu, kiedy organizm chce wrócić do równowagi wykorzystuje energię z tkanki tłuszczowej, a nie pali mięśni. Dlatego jeszcze na długo po Tabacie zachowujemy podwyższony metabolizm i spalamy kalorie. Optymalnie Tabatę warto wykonywać 3 razy w tygodniu. Pamiętajmy jednak , że w dniu Tabaty nie ćwiczymy już nic innego. Trening ten jest na tyle intensywny, że nie warto przeciążać ciała innymi ćwiczeniami.
Podsumowując Tabata to: mocne spalanie kalorii, poprawa kondycji, wzmocnienie ciała i spalanie tkanki tłuszczowej. Czy można chcieć więcej?

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Nie porównuj się

Czy istnieje coś takiego jak figura idealna? Stereotyp, który powoduje w nas zachwyt lub lekkie uczucie zazdrości.  Każdy jest inny, wi...