środa, 3 października 2018

Żyj zdrowo i szczęśliwie

Często dostaję pytania „Jak ty to robisz? Dom, praca, obowiązki, jak znajdujesz czas na sport i zdrowe jedzenie?”. Odpowiedź jest bardzo prosta – to mój styl życia. Któż z nas nie chciałby cieszyć się zdrowiem i sprawnością do późnej starości? Myśląc o sobie w podeszłym wieku nie chcemy widzieć zgarbionej staruszki, którą wszystko boli i na nic nie ma siły. Chcemy zawsze wyglądać pięknie i czuć się młodo. Niestety, samo to na nas nie spłynie. Musimy już w młodym wieku prowadzić zdrowy i aktywny tryb życia, aby zapracować na nasz „sprawnościowy” kapitał na starość. Jak zacząć i jak wytrwać w swojej decyzji? Zawsze powtarzam, że najlepsza jest metoda małych kroczków. Wprowadzaj zmiany powoli, tak aby nie zmęczyć się i nie znudzić. Na początek przeanalizuj swój sposób odżywiania się. Przede wszystkim należy wykluczyć fast foody, kupne hamburgery, kebaby niewiadomego pochodzenia i inne świństwa z sieciowych restauracji. Zapewniam, że domowe jedzenie, przygotowane na zdrowych wartościowych składnikach jest o wiele smaczniejsze, a przede wszystkim dostarczy naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Warto także zrezygnować z produktów mocno przetworzonych, które w swoim składzie mają całą tablicę Mendelejewa i na pewno nie wniosą nic dobrego w nasze zdrowie i figurę. Kolejnym niezdrowym produktem jest cukier i jego brat przyrodni - syrop glukozowo fruktozowy, czyli jeszcze gorszy cukier. Jeśli lubisz słodycze pomyśl o własnoręcznym ich przygotowaniu na bazie zdrowych składników. Cukier w domowych wypiekach możesz z powodzeniem zastąpić jego zdrowymi zamiennikami. Ostatnio jest moda na produkty bez laktozy. Nieważne czy ktoś ma uczulenie, czy nie – kupuje zamienniki tradycyjnego mleka. Czy faktycznie wykluczenie laktozy z naszej diety będzie miało pozytywny wpływ na naszą figurę? Niedawno zrobiłam test, przez kilka miesięcy jadłam produkty mleczne bez laktozy. Czy coś się zmieniło? Nie, mój organizm funkcjonował dokładnie tak samo jak wówczas gdy piłam zwykłe mleko. Zatem jeśli faktycznie laktoza ci szkodzi, jesteś na nią uczulona – wtedy warto się przestawić, jeśli natomiast tolerujesz normalny nabiał – nie warto. Ta sama sytuacja jeśli chodzi o gluten – nie rezygnuj ze zdrowych produktów np. z pieczywa pełnoziarnistego tylko dlatego, że jest moda na produkty bezglutenowe. Wyluzuj! Wszystko jest dla ludzi.

Codziennie rano, jeszcze na pusty żołądek warto wypić ciepłą wodę z cytryną i startym imbirem, która wzmocni naszą odporność i zadziała detoksykująco na układ pokarmowy. Jeśli ktoś ma problem z odstającym brzuszkiem wówczas polecam codziennie rano picie siemienia lnianego (łyżeczka mielonego siemienia na pół szklanki gorącej, ale nie wrzącej wody). Siemię lniane to nasz polski „super food”, zawiera mnóstwo minerałów i witamin oraz komplet kwasów Omega, warto włączyć je do swojej codziennej diety. Chcąc zdrowo się odżywiać musimy bardzo uważać na skład produktów, które kupujemy. Polecam zainstalowanie specjalnej aplikacji w telefonie, która po zeskanowaniu kodu kresowego pokazuje na ile zdrowy jest dany produkt. Nie każda granola, jogurt czy sok jest „fit” nawet jeśli tak jest napisane na opakowaniu. Nie wystarczy zmienić nawyki żywieniowe. Trzeba także być aktywnym fizycznie. Jak wyrobić w sobie nawyk systematycznych treningów? Musisz uświadomić sobie, że trening to nie katorżnicza praca, jeśli masz go robić systematycznie musi sprawiać ci przyjemność. Inaczej szybko się znudzisz. Dlatego zastanów się co lubisz robić? Każda aktywność jest lepsza od siedzenia na kanapie. Możesz zacząć od zwyczajnych spacerów lub porannej, kilkunastominutowej gimnastyki. Możesz zasięgnąć rady trenera personalnego w każdym klubie fitness, który ułoży program treningów dostosowując go do twoich preferencji a także uwarunkowań fizycznych i zdrowotnych. Osobiście polecam ćwiczenia minimum trzy razy w tygodniu po godzinie. Treningi należy urozmaicać w taki sposób, aby miały elementy wytrzymałościowe, wzmacniające, siłowe i rozciągające. Nie trenujmy jednak za dużo, w tygodniu musi być jeden, dwa dni na odpoczynek i regenerację organizmu. Wówczas warto korzystać z sauny, sesji jogi lub po prostu relaksować się z książką i ciepłą herbatą. Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna to klucz do dobrego zdrowia i sprawności, dlatego warto zmienić swoje nawyki już dziś.

Nie porównuj się

Czy istnieje coś takiego jak figura idealna? Stereotyp, który powoduje w nas zachwyt lub lekkie uczucie zazdrości.  Każdy jest inny, wi...