środa, 10 lipca 2019

Do lata będę idealnie szczupła

Autor: Małgorzata Konarska

"Za miesiąc zmieszczę się w sukienkę z czasów studiów",  "Do wesela koleżanki schudnę 10 kg". Ile razy drogie Panie obiecywałyście to sobie? I jak w praktyce wyglądała realizacja Waszych postanowień?  
Zapewne kończyło się to olbrzymią frustracją, poczuciem niezadowolenia z siebie, złością. Nie udało mi się więc nie ma co się starać – jestem do niczego. Niestety moje drogie tak to nie działa. 
Aby schudnąć kg tłuszczu musimy mieć około 7000 deficytu kalorycznego.  Tak samo by przytyć musimy mieć około 7000 nadwyżki. Czytając to być może myślisz – będę się głodzić by jak najszybciej osiągnąć ten deficyt. Otóż nie, nie tędy droga. Głodówka powoduje przede wszystkim ubytek wody i masy mięśniowej. Im masz mniej mięśni tym mniej spalasz. Poza tym organizm z obawy przed brakiem pokarmu zaczyna zwalniać metabolizm i odkładać każdą dostarczoną mu kalorię. Innymi słowami będziesz tyć po przysłowiowym listku sałaty. 
Pora na mały rachunek sumienia. Ile czasu pracowałaś na każdą fałdkę tłuszczu? Tydzień, dwa? Zapewne dużo więcej. To paradoksem by było schudnąć w tak krótkim czasie. Niestety proces odchudzania wymaga czasu i cierpliwości. Ile razy zniechęcona brakiem efektów rezygnowałaś z diety? To nic nie daje przecież – i tak nie chudnę. A czy pomyślałaś kiedyś, że Twój organizm to nie maszyna, nie da się go tak po prostu zaprogramować na chudnięcie. Uwierz mi – podobnie mają osoby chcące przytyć – nie da się tak po prostu. Wszystko wymaga czasu, cierpliwości, konsekwencji. Zresztą nie tylko w odchudzaniu, ale w każdej dziedzinie życia. W gruncie rzeczy to dobrze – jakby wszystko tak szybko przychodziło to ciężka praca nie przynosiłaby satysfakcji. W ten sposób ćwiczymy siłę naszej woli, uczymy się odpowiedzialności za siebie i swoje wybory zdrowotne.
Pierwszym krokiem  jest odpowiedzenie sobie na pytanie: dlaczego chcę schudnąć?
Motywacja to kluczowy element całego proces odchudzania. Trzeba  mieć świadomość, do czego dążymy. Każdy powinien znaleźć swoją własną motywację – bo robimy to przecież dla siebie. Dobre nastawienie to połowa sukcesu. Odchudzanie to długotrwały proces, który należy dobrze rozplanować. Najlepiej podzielić go na kilka mniejszych etapów. Ważne by wyciągać wnioski ze wszystkich błędów żywieniowych, nieudanych prób i pomimo przeciwności podążać naprzód. Najlepszym  sposobem  jest metoda małych kroków. Na początek wystarczy wprowadzić drobne zmiany: jadać świadomie regularnie, zwiększyć ilość warzyw i produktów z pełnego przemiału, pić więcej wody i herbatek ziołowych, ograniczyć produkty wysoko przetworzone, samodzielnie dietetyczne desery przygotowywać. Każdy zdrowy nawyk będzie zbliżał nas do celu. I przede wszystkim – nie spinać się gdy początkowo efekty są znikome. Chudnięciu nie sprzyja przewlekły stres bo nadmiar kortyzolu powoduje zwiększony apetyt na słodycze i tłuste potrawy oraz tendencję do odkładania się trzewnej tkanki tłuszczowej. Do odchudzania trzeba nastawić się  psychicznie. Warto przygotować się do rozpoczęcia diety, określić odpowiedni czas. Jeśli tego nie zrobimy, to zwiększymy ryzyko porażki. A każda kolejna dieta, to spowolnienie metabolizmu, które może zwiększyć ryzyko wystąpienia efektu jo-jo. Zrzucanie zbędnych kilogramów nie jest proste i przede wszystkim wymaga czasu. To duże wyzwanie nie tylko dla ciała ale i psychiki. 
Początkowo często organizm „nie czai” o co nam chodzi, zaskoczony zmianami zaczyna gromadzić energię i wodę. Pomimo diety wskazówka na wadze taka sama, centymetry tez niewiele ruszają. Spokojnie – to tylko chwilowy zastój wagi. Jeśli przeczekamy ten trudny okres – waga na pewno po jakimś czasie pójdzie w dół. Jeśli do diety dołączamy treningi to masa ciała może stać w miejscu, ale ciało zaczyna robić się smuklejsze, mięśnie lepiej zarysowane. 
Tempo chudnięcia zależy od wielu czynników. Osoby z dużą nadwagą początkowo  zwykle dużo chudną, ale po paru tygodniach proces ten znacznie spowalnia się. Nie należy się tym przejmować bo i tak wszystko idzie w dobrą stronę. Aby w trały sposób pozbyć się dużej nadwagi często potrzeba wielu miesięcy pracy. Przecież tak samo było z tyciem – nikt z dnia na dzień nie stał się otyły. Ważne by nie poddawać, nawet jak pojawi się chwila słabości to trzeba nauczyć się zażegnać kryzys i iść dalej do przodu. Organizm nie jest maszyną, do wszystkiego musi spokojnie się przystosować, gospodarka hormonalna też musi się uregulować. 
Chciałabym jeszcze napisać parę słów o tak zwanych dietach cud co w krótkim czasie pozwolą nam dużo schudnąć. Jestem zdecydowanym przeciwnikiem tego podejścia. Owszem, stosując dietę np. ananasową może i zejdziemy z wagi, ale jest to głównie woda a nie mięśnie. Metabolizm wtedy mocno zwalnia. Czy jesteśmy w stanie całe życie być na listku sałaty i marchewce? Zapewne nie, więc jest to bardzo nietrwałe rozwiązanie. Nie ma dobrych, bezpiecznych ekspresowych diet. Z dietą jak z życiem – na wszystko trzeba ciężko pracować, przejść przez trudne momenty, szukać rozwiązania, myśleć. Tak samo nie ma cudownych tabletek na odchudzanie – jeśli działają to na zasadzie regulacji poziomu cukru, usuwania nadmiaru wody, przyśpieszenia termogenezy. Ale nie zrobią za nas roboty. 
Wiele osób odchudza się bez żadnej specjalnej diety i ma bardzo dobre efekty. Wszystko zależy od odpowiedniego wyliczenia kaloryki i rozsądnego planowania posiłków. Niestety bardzo niskokaloryczna dieta i tabletki odchudzające  nie pozwolą nam szybko stracić kilogramy. Robiąc tak jesteśmy głodni, zmęczeni i rozdrażnieni. Nie jesteśmy przecież królikami doświadczalnymi tylko ludźmi co chcą coś zmienić na plus. Warto też skonsultować z lekarzem nowy sposób odżywiania i naszą dietę poprzedzić badaniami lekarskimi. 
To pozwoli nam dobrać odpowiednią dla naszego stanu zdrowia strategię. Jeśli mamy problem z samodzielnym ułożeniem jadłospisu to możemy skorzystać z pomocy dietetyka. Należy pamiętać także o uzupełnieniu diety o aktywność fizyczną. Żeby być szczupłym trzeba się ruszać. Każda forma aktywności jest dobra, choć najlepsze efekty przynoszą treningi interwałowe połączone z siłowymi. Początkującym jednak poleciłabym treningi cardio, które pomogą nabrać kondycji.

Odchudzanie nie musi być skomplikowanym procesem, choć zapewne wymaga czasu, motywacji i samodyscypliny. Jeśli jesteśmy zdrowi to nie potrzebujemy diety cud.  Najważniejsze jest wprowadzenie na stałe zdrowego trybu życia. A to jest już najważniejszy krok do szczupłej i zdrowej sylwetki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie porównuj się

Czy istnieje coś takiego jak figura idealna? Stereotyp, który powoduje w nas zachwyt lub lekkie uczucie zazdrości.  Każdy jest inny, wi...